onsdag 24. august 2011

NIHK Spesial utstilling.

Før jeg begynner å skrive videre og dere leser videre og ser på bilder vil jeg bare skrive at alle bilder på dagens innlegg er tatt av Hans Thollef Bergan. Tusen takk for bildene ;-)

Ja i år tok vi atter en tur til Harestua 21.08 for å delta på NIHK´s spesial utstilling. Dagen startet med sol og litt skyer og slik håpet vi at det skulle vare videre, MEN som hvertår kommer det jo dråper fra oven om man vil eller ikke.

Jeg hadde ett lite oppdrag med å ta bilder av alle hunder som befant seg på utstillingen, både de som deltok og ikke deltok. Dette var gøy syns jeg. Men alle bilder ble ikke som jeg håpet pga været og redigering tar tid, men jeg forguder jo å holde på med det da så ingen hindring for min del ;-)

Totalt 35 hunder ble fotografert og 3 av dem deltok ikke. Vi fikk tatt bilder av alle som deltok, minus dem som ikke møtte opp til utstillingen.

Hva som foregikk i mitt lille hode den dagen er ett godt spørsmål, for så mye som jeg rota å surra den dagen, både i ringen og utfor har jeg aldri vært med på før. Følte meg VIRKELIG som en total nybegynner.

Jeg stilte Tellusdream Glenna på 5 mnd i valpeklassen, og Skrindhagens Ask i åpen klasse hannhund. Det var kjempe artig å stille noen andre enn "bare" mine. Men etter det jeg hørte var heldigvis eierne fornøyd med innsatsen min til tross for at jeg rota med alder og mere til. hehe...
Frøya stilte i Champion klassen, der var det 3 hunder totalt som stilte. Hun fikk rød og CK, da var det å vente litt før vi skulle i ringen igjen (vel DET trodde mor i hvertfall). Jeg tok med meg Frøya å gikk ut av ringen for å vente, det var jo en til som skulle inn
i ringen før vi skulle gå mot alle tispene tilslutt. Geir Steinar prøvde å dytte meg inn i ringen å
sa at jeg skulle fortsette, NEEEIDA sier jeg, det ER jo ei til i vår klasse...... ehem... nei det var det ikke å det skjønte jeg først når dommer og ringsekretær prøver
å rope meg tilbake :P

Se så flink hun er da ;-) Til tross for at mor ikke helt skjønner noe. Hode er liksom tomt!

Dommer ser på alle tispene før avgjørelsen skal taes.

JUHUUU!!!! Frøya ble beste tispe :-D

Jeg fikk høre av de fleste at jeg var noe rød i ansiktet, å bildene forklarer det godt. Hvorfor vet jeg ikke. Som sagt, så mye har jeg aldri rota før i ringen, å adrenalinet var tydeligvis på topp. Ett jubel HYL for jenta mi kom jo når man skjønte at hun ble beste tispe.

Dette sies jo da seg selv at hun skulle jo da gå imot hannhunden, og kåre hvem som
ble BIM/BIR. SPENNENDE!!
Hode er like tomt, men adrenalinet på HØYT nivå. (vel når man glemmer å spise en hel dag kan vel det meste forklares kanskje?) hehe.
En siste runde før avgjørelsen, jeg skjønner fortsatt ingenting egentlig. Tror ikke jeg skjønte noe hele den dagen. Tom i hode så skjønner man lite ;-)

HÆ!!! VI vant!!!! eller FRØYA vant, hun ble BIR!!!
De siste sekundene før dommeren avslørte hvem som ble BIR glemmer jeg vel ikke. Når jeg stiller en hund syns jeg det er viktig å fokusere på hunden og ikke dommeren. Så dermed av og til kan det gå litt "tid" før jeg skjønner hva som skjer rundt meg. Men i dag, DA måtte jeg følge med dommeren, blikket hans. (Var det så rart da???) Jeg fulgte med han, før jeg fort så ned på Frøya igjen også så opp på dommeren igjen. Så strekker han ut rosetten.. Gul og rød rosett, hannhunden fikk grønn og hvit... Nå spant det seg ett STORT spørsmål i hode mitt... Hvem var HVA??? Ett kjapt blikk på våres rosett avslørte tre store BIR - bokstaver! VI BLE BIR!!!! Er det mulig????????
Av 32 hunder som stilte, 11 av dem valper. Så vant mi lille knærta!!??
Mor sitt adrenaling stiger med så mye volum nå, jeg følte jeg kom til å gå i bakken!!!

Knipse her å knipse der, hva skjer, det har ikke gått opp enda for meg!
Ett siste bilde skal taes, og da finner Frøya ut at akkurat DEN tispa som går mot vårt telt, DEN liker vi ikke... hmmm... Med hendene fulle av rosett, sløyfe, pokal, album så prøver jeg fortvilt med ett smil om munnen å få oppmerksomheten hennes til litt lite nytte mens hun bjeffet som en hund. Hun gir seg ikke å sier klart i fra om DEN tispa får ikke lov å nærme seg vårt område. I ettertid tenker jeg på den stakkars dommeren som tilbød seg å holde litt "stæsj" for meg mens jeg prøvde å få kontakt med Frøya, reiser meg opp og ned for å rote i lommene etter godbit ikke ble utolmodig av det "styret" jeg laget, mens fotografen Hans Thollef prøver å ta bilde. Geir Steinar kommer til unnsetning å hjelper til å vi klarer å få ett lite blinkskudd. Der å da klarte jeg så å si ikke å tenke lenger.
Etter på tar Geir Steinar med seg Frøya å setter henne litt i bilen, mens jeg prøver å ta med meg ALT vi har vunnet å legger i bilen. Ved telte står den tispen som Frøya ikke ble så begeistret for å venter på å bli fotografet.

Etter at bildene er tatt gjemmer jeg meg godt i teltet. Prøver å tenke, hva skjedde nettopp? BIR? Vi ble BIR på SPESIAL utstillingen. hmmmm... Alt surrer i hode. Jeg skjønner fortsatt ingenting. Geir Steinar kommer inn i telte å ser på meg, går det bra spørr han!! ?
Joda alt går bra, så lenge jeg for øyeblikket får sitte litt. ;-)

Jeg går i bilen til Frøya, koser med henne og gir henne vann. Tenker for meg selv at dette hadde jeg ikke trodd. Jeg dro på en utstilling som jeg ofte gjør for å kose meg med hundene. Jeg vet jo at jeg reiser bestandig hjem med en BIV uansett.

Vel, stakkars dere som leser, mye FREM OG TILBAKE, men av og til er det ikke bare bare å sette ord på ting gitt.

Jeg øsnker å Gratulere alle de andre Islendingene med sine resultat også ;-)





1 kommentar:

  1. Hehe, FOR en dag, Tina! Gratulerer! :-)Bildet av deg der du nettopp har fått BIR-rosetten sier vel det meste ;-)

    Og tusen takk for arbeidet med fotograferingen! Tror du får fast jobb jeg ;-)

    SvarSlett